Wednesday, December 11, 2019

بازار بزرگ تهران ، مکانی که باید حتما از آن دیدن نمایید

شما محال است ایرانی باشید و تا به حال نام بازار بزرگ تهران را نشنیده باشید! بازار بزرگ تهران که آن را با نام بازار تهران و یا حتی بازار ۱۵ خرداد نیز می شناسند، قلب تپنده ی اقتصادی و قطب حضور مردم نه تنها در شهر تهران بلکه از سایر شهر ها است. بازار تهران نه تنها از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت است بلکه، از نظر تاریخی و معماری نیز بسیار اهمیت قابل توجهی دارد. ما امروز در الی گشت تصمیم گرفته ایم تا بازار بزرگ تهران را از هر لحاظ که فکرش را بکنید مورد بررسی قرار دهیم پس پیشنهاد می کنیم که تا به انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه ی بازار بزرگ تهران

این متن را در ابتدا با بررسی تاریخچه ی بازار بزرگ تهران مورد بررسی قرار می دهیم. بازار بزرگ تهران بازاری قدیمی است که در منطقه ی۱۲ شهر تهران قرار گرفته است. بدون شک از مهم ترین بناهای تاریخی شهر تهران، بازار بزرگ تهران است. از لحاظ قدمت و سن و سال، بازار بزرگ در بین سال های ۹۰۷ تا ۱۱۳۵ و در دوره ی حکومت صفویان به وجود آمده است. بر اساس متون به جای مانده ی تاریخی، اولین بنایی که در بازار تهران ساخته شد در دوره ی شاه طهماسب اول صفوی بود. بر طبق نوشته ی طنیع الدوله، چهارسوی بزرگ و کوچک این بازار در دوران فتحعلی شاه قاجار بنا نهاده شد.
جالب است بدانید که در زمان فتحعلی شاه قاجار بود که قسمت هایی از بازار ساخته شد و به این صورت کل مجموعه ی بازار گسترش پیدا کرد به گونه ای که به سمت ارگ و مسجد جامع هم کشیده شد و فاصله ی بین این دو مکان، به پر رونق ترین و معروف ترین بخش های بازار بزرگ تبدیل شد.
اما در زمان ناصرالدین شاه بود که ورودی اصلی به نام بازار بزرگ بنا گردید و حتی ورودی های دیگر در این دوره سازماندهی شدند. با این احتساب، دوره ی ناصرالدین شاه را باید از دوره های طلایی بازار تهران به حساب آورد که در آن ساخت و سازهای زیادی در بازار تهران صورت گرفت. بعد از این زمان بود که در دوره های بعدی، تعداد راسته های بازار بیشتر و بیشتر شد. در واقع راسته هایی که امروز در بازار با آن ها طرف هستیم، همگی در این زمان ساخته شده اند.
بر اساس برخی از شواهد و اسناد تاریخی درباره ی بازار، راسته ی کرجی دوزها، راسته ی نعل چی ها و سراج ها به عنوان قدیمی ترین بخش های بازار بزرگ تهران در حال حاضر فعالیت می کنند. البته؛ بازار کفاش ها، بازار فرش فروش ها، بازار آهنگران، بازار مس گران و بازار چهل تن نیز از قدیمی ترین بخش های بازار بزرگ محسوب می شوند.
البته توجه داشته باشید که از آن جایی که بازار بزرگ تهران بسیار تاریخی است در اطراف آن، بناهای با ارزش تاریخی بسیار دیگری همچون؛ مسجد امام و مسجد جامع وجود دارند که خود وزنه هایی قوی در زمینه ی تاریخی نه تنها برای بازار بزرگ بلکه برای کل شهر تهران هستند. بازار بزرگ تهران یکی از شگفتی هایی که دارد این است که نه تنها از لحاظ دارایی های تاریخی حائز اهمیت است بلکه تاریخ تهران و ایران در دورانی از این مکان رقم خورده است. به طور مثال، تاریخ دوره ی مشروطه گواه خوبی برای این دوران است.
منبع: الی گشت


No comments:

Post a Comment